1917 után Szovjet-Oroszországban sokrétű forradalom zajlott: politikai, társadalmi, gazdasági, kulturális, és bizony szexuális forradalom is. Még olyan vélekedést is lehet olvasni a szakirodalomban, hogy a bolsevikok többségi támogatásának az is oka lehetett, más tényezők mellett, hogy a sok esetben freudista nézeteket is valló forradalmárok szabadság-eszménye többek mellett a képmutató viktoriánus prüdériával szembehelyezkedő szabad szexet is jelentette. A szabad szex a felszabadulás, az új szabadság egyik fontos ismérve volt.
E szabadságnak megfelelően Szovjet-Oroszországban legalizálták az abortuszokat, az egyneműek közötti kapcsolatokat, és úgy általában a szabad szex légköre övezte a kora auráját, például a meztelenség, a naturizmus kultuszával. Az 1930-as években, a sztálini korszakban viszont egy konzervatív ellenforradalom vette kezdetét ebben a tekintetben (is): betiltották az abortuszokat, a szabad szex kultuszát az aszexuális prüdéria váltotta, kriminalizálták a homoszexualitást, szigorították a válásokat.
1927-ben készült el a szovjet korszak egyik legnagyobb „botrányfilmje”, a Harmadik Mescsanszkaja utca (hivatalos magyar címe: Ágy és dívány, avagy szerelem hármasban), Abram Room filmrendező alkotása, amely jó lenyomata az 1920-as évek szabados szovjet erkölcseinek. Ezt a filmet egyébként Európában és Amerikában betiltották „pornográf” mivolta miatt – bár a filmben természetesen egyáltalán nem mutatnak intim testrészeket.
A film egy hármas szerelemről szól. A történet szerint egy moszkvai fiatal házaspárhoz vendégségbe érkezik barátjuk, Vlagyimir, aki munkát keres a fővárosban. Náluk száll meg. A férj elutazik pár napra, ezalatt a feleség és Vlagyimir egymásba bolondul – hát ez előfordult már mással is. Ezután viszont, s ami már különösen érdekes, a férj visszatérése után a fiatalok egymással kezdenek élni hármasban, a nő és a két férfi. A nő teherbe esik, és nem tudni, hogy kitől. A film azzal ér véget, hogy a nő elutazik Moszkvából, a két férfi pedig magára marad. Egyes kritikusok a két férfi kapcsolatában homoerotikus elemeket is felfedezni vélnek – tehát hogy ebben a szovjet moziban a szabad szex mellett burkoltan a homoszexualitás is megjelenik. S csakugyan, a történet szerint a két férfi elkezdi egymása társaságát jobban élvezni, mint közös női szeretőjükét…
Ez a progresszivitás soknak bizonyult a korabeli Nyugaton, ahol betiltották Abram Room filmjét.
A film azért is érdekes, mert sok jelenet látható benne a korabeli, 1927-es Moszkvából. Ugye ez még a régi Moszkva, az 1930-as évekbeli rekonstrukció előtt, amikor kiszélesítették az utcákat, nagy tereket hoztak létre, és modernista, funkcionalista, konstruktivista épületek jelentek meg a modernizált szovjet fővárosban.
Roppant érdekes film az Ágy, dívány és szerelem hátmasban, és a rendező, Abram Room is érdekes pályát futott be. Kései filmjei ugyancsak formabontóan érdekesek, de másképp, mint az 1920-as években készültek. Érdekes módon a kései filmjeiben, melyek az 1917 előtt Oroszországot jelenítik meg, a cári Orosz Birodalom valami olyan idealisztikus, és káprázatosan szép ábrázolása látható, aminek a kapcsán felvetődik a kérdés, hogy hát ezt hogyan lehetett megcsinálni a brezsnyevi Szovjetunióban?