Az Orosz Vasutak (RZSD) felvásárolná a Szlovák Vasutak áruszállító leányvállalatát, a ZSSK Cargót. Az oroszok a vásárlással a Bécs – Szlovákia – Ukrajna – Csendes-óceán vasúti magisztrált szeretnék megszerezni, illetve saját kontrolljuk alá vonni. Az 5 milliárd eurós projekt révén feleannyi időre csökkenne a Kelet-Ázsia és Nyugat-Európa közötti áruszállítás ideje (ami jelenleg tengeren 28-30 nap, vasúton viszont 15 napot venne igénybe).

Szlovákia és Oroszország még 2007-ben egyeztek meg, hogy kiépítik az orosz széles nyomtávú vasutat, a tervhez csatlakozott Ausztria és Ukrajna is, és a kivitelező cég is megalakult. A tervek szerint 2016-ban már széles nyomtávon haladó vonatok is közlekednének Szlovákiában.

Az Orosz Vasutakat nemcsak Szlovákia érdekli, hanem Lengyelország is. Az oroszok szívesen többséget szereznének a Lengyel Vasutak áruszállítási leányvállalatában, a 2011-ben privatizálásra kerülő PKP Cargóban is. A PKP Cargo mintegy 3500 mozdonnyal és több mint 50 ezer tehervagonnal rendelkezik, Lengyelország legnagyobb és Európa második legnagyobb áruforgalmazója. Az oroszok azzal indokolják vásárlási kérelmüket, hogy ezáltal felgyorsulna a Kelet-Ázsia és Európa közötti kereskedelem.

Igor Nyikolajev orosz elemző szerint az RZSD tervezett expanziója mögött geopolitikai célok állnak.

Bár az RZSD-nek van pénze, a vasúttársaságok megszerzésére kevés esélye van, hiszen ez kormányszintű, politikai döntés is. Márpedig a PKP Cargóra bejelentkezett az amerikai Rail Word társaság is.

(gazeta.ru)